/Sociale verantwoordelijkheid & Betekeniseconomie

Sociale verantwoordelijkheid & Betekeniseconomie

Na de start van Baking Lab in 2017 werd ons regelmatig gevraagd naar het concept en ons verdienmodel. Exact wisten we dat nog niet. Sommigen vonden dat verwarrend, anderen juist weer spannend. We hadden natuurlijk wel een globaal idee welke kant we op wilden gaan. Het gevoel heerste dat we uit een tijd komen waarin we alsmaar minder fouten maken, maar ondertussen wel de verkeerde kant op gaan, terwijl de tijd rijp is om meer fouten te maken en op zoek te gaan naar een alternatieve richting met meer vooruitzicht op persoonlijke groei, community building en circulaire processen. We wilden een plek creëren waar studenten en afgestudeerden hun vaardigheden, energie en creativiteit op een betekenisvolle en ambachtelijke manier voor de samenleving konden inzetten.

Omdat in Amsterdam meerdere universiteiten en hogescholen gevestigd zijn leek het ons een goed plan om de kennis die in deze onderwijs- en onderzoeksinstellingen versleuteld is op een nieuwe en frisse manier met het publiek te delen. Zo is het idee ontstaan om in de winkelstraat van Amsterdam Baking Lab op te starten, een bijzondere bakkerij waar de de eeuwenoude ambachtelijke bereiding van brood met moderne inzichten uit de wetenschap in verbinding gebracht wordt en jongeren de gelegenheid geeft om workshops en teambuildings te laten geven en kennis op een laagdrempelige manier met het publiek te delen.


Inmiddels zijn we een paar jaar verder, draait onze microbakkerij op volle toeren, hebben studenten geleerd hoe ze een bedrijf kunnen leiden, bereikt ons verhaal regelmatig de media en zijn we gevraagd om deel te nemen aan een landelijke (onderzoeks)project over maatschappij en gezondheid.

Het voorkomen van voedselverspilling zit in de haarvaten van onze organisatie. Onze procedure voor het hergebruik van oud brood is door Nederland Circulair geselecteerd als best practice. Verder denken we na hoe je het succes van circulaire en sociale concepten kunt ontkoppelen van het idee, misschien wel de illusie, dat ze altijd gepaard moeten gaan met een zo groot mogelijke schaal en zien we dat de ambacht terugbrengen naar de winkelstraat gepaard gaat met een glimlach. Zo dragen we op een oude en nieuwe manier bij aan de leefbaarheid van onze buurt.

Hoe kunnen we opschalen zonder “op te schralen”? Hoe kunnen we jonge mensen helpen om makers te worden i.p.v. consumenten die via een druk op de knop steeds vaker onzichtbare ketens in gang zetten. Laten we ze stimuleren om een ambacht te beheersen, leren hoe ze iets moois kunnen maken, hoe ze kunnen ondernemen en plezier kunnen ervaren aan hard werken. Het zijn relatief eenvoudige manieren om de eigenwaarden en autonomie van mensen te vergroten. Makers kunnen op een natuurlijke manier een betekenisvolle rol in een gemeenschap verwerven. Dat is ook een voorbeeld van slim leven. Laten we ze prikkelen om over waarden na te deken i.p.v.  klakkeloos normen te volgen en ze inspireren om tussen de financiële spreadsheets door alternatieve wegen naar de toekomst te verkennen.

Resultaten

  • Onze workshops en informele educatieprogramma’s hebben inmiddels mensen geïnspireerd om anders en fundamenteler over voeding na te denken.
  • Onze bakkerij vervult een sociale buurtfunctie, o.a. voor de vele thuisbakkers in Amsterdam die in onze winkel grondstoffen halen.
  • We hebben een betekenisvolle werkplek gecreëerd voor jongeren die hun kennis vroegtijdig maatschappelijk inzetten.
  • Vrijwilligers en stagiaires hebben we begeleid en gemotiveerd om hun weg in de maatschappij te vinden.
  • We ontwikkelen en delen praktische methoden om voedselverspilling tegen te gegaan. In onze circulaire bakkerij en cafe wordt oud brood als natuurlijke broodverbeteraar hergebruikt, door Nederland circulair geselecteerd als best practice